De geschiedenis van bromfietsen Tomos

TOMOS - Tovarna Motornih Koles Sezana, dus de naam van de bromfiets is ontcijferd. TOMOS heeft meer dan 50 jaar geschiedenis, die begon in juli 1954. Na de Tweede Wereldoorlog stond de Sloveense regering voor de taak om het industriële centrum van het land te ontwikkelen, in de Koper-regio, waar de fabriek zich nog steeds bevindt. Bij de opening van de fabriek werd de president van Joegoslavië bijgewoond, maar dit gebeurde pas in 1959, toen de oude fabriek in samenwerking met de Oostenrijkse onderneming Steyr-Daimler-Puch al motorfietsen en bromfietsen met de Puch-motor produceerde.

Sinds de vroege jaren 60 begon de fabriek snel te stijgen. De markt eiste precies bromfietsen in plaats van zware motorfietsen. De fabriek schakelde uiteindelijk over op de introductie van gelicentieerde bromfietsen Puch MS 50 wereldwijd bekend als de "Hummingbird". De producten van de fabriek betraden de markt in Nederland en verankerd daar nog vele decennia. Tot nu toe wordt Nederland beschouwd als de grootste en veeleisende markt voor bromfietsen TOMOS. Ondanks de succesvolle samenwerking met Oostenrijk, begon de fabriek begin jaren '70 met de single-speed A1-motor met automatische koppeling. En toen in 1973 de A3-motor in een serie werd geïntroduceerd, viel dit evenement samen met de overgang van de fabriek naar de automatische laslijn voor frames. Al in 1976 ging TOMOS de Amerikaanse markt op en hield daar met succes drie jaar lang stand.

Aan het begin van de jaren tachtig werd de fabriek gemoderniseerd en verscheen een nieuw model, de BT 50, met lichtmetalen wielen en richtingaanwijzers op de transportband. De fabriek begon te werken aan het verminderen van motorgeluid en het verbeteren van het uiterlijk van producten. In de jaren 90 gebeurden er veel evenementen, Joegoslavië werd niet langer, in 1998 werd de fabriek gekocht door een privébedrijf Hidria. Desondanks beheerst de fabriek de productie van vier nieuwe modellen bromfietsen en de nieuwe A35-motor.

De ontwikkeling van de markt in de Verenigde Staten werd gelanceerd in 2000, toen de Noord-Amerikaanse dochteronderneming van het bedrijf, TOMOS USA, werd opgericht. Kantoor en opslagruimte bezet een totale oppervlakte van 24.000 vierkante meter. Dit was de eerste keer in de geschiedenis dat een fabriek uit Europa in de Verenigde Staten begon te werken.

En in Europa was Tomos opgezet om samen te werken met toonaangevende merken. Er is bijvoorbeeld een contract getekend met de autofabrikant BMW voor de productie van een aantal onderdelen van Duitse auto's. Tegenwoordig kan een van de partners van het bedrijf Tomos merken van bedrijven ontmoeten die op verschillende gebieden actief zijn. De gaming portal Casino Now, waarvan de belangrijkste taak is om informatie over de Nederlandse online casino's te verzamelen, werkt bijvoorbeeld samen met de fabrikant van bromfietsen.

In 2004 werd Slovenië lid van de Europese Unie. Deze stap van staatsbelang stelde Tomos verder in staat om een stabiele winst te behalen, evenals om zijn eigen handelsmarkt te winnen in het collectieve Europese handelssysteem.

Gedurende deze tijd werden modellen zoals de MC Off-Road Line, Revival, Streetmate en Arrow gepresenteerd. Naast de nieuwe modellen werd in 2006 de bijgewerkte A55-motor uitgebracht, die, nadat het Agentschap voor Milieubescherming zijn eisen aan de technologie had aangescherpt, in 2007 al op alle motoren was geïnstalleerd. In 2008 bleven Tomos-motorfietsen en bromfietsen de EPA-normen overtreffen en voldeden ze aan alle noodzakelijke vereisten.

Het jaar daarop bleef de modernisering van de fabriek in Koper voldoen aan de groeiende behoeften van de markt. En vandaag, in 2010, blijft de in 1954 opgerichte onderneming zich snel ontwikkelen, produceert alle nieuwe modellen en bestrijkt alle nieuwe verkoopgebieden van haar eigen producten.